Five Corners på Lilith Performance Studio i Malmö: poetiskt och mångbottnat

Äntligen öppnar Lilith Performance Studio efter pandemin igen. Ingen soloutställning denna gång i deras stora lokaler i det forna textilindustriområdet i Malmö. Under rubriken Five Corners samsas fem konstnärer i fem hubbs som besökarna tyst viskande men fritt rör sig emellan.

Elin Maria Johansson, Echoes

Här sjungs långsamhetens lov. Ett besvärjande melodiskt musikstycke tonar lågmält i rummet och insnärjer oss i en drömsk stämning. Just olika stämningslägen gestaltas, själstillstånd över ämnesgränser där inlåsningar och beroenden över tid styr. Motsättningar antyds, likaså konflikter och faror men det mångtydig komplicerade tillåts behålla metaforiska och konstnärliga bottnar.

Mest imponerad är jag av Elin Maria Johansson Echoes, i ett poetiskt och estetiskt genomarbetat hörna där performance och projicerade naturbilder samspelar. Löv och tjock fet fårull klär både marken och de två krypande gestalter som knappt rör sig, Tillsammans med en död trädgren tycks de forma naturens långsamhet och varaktighet, men också skörhet och utsatthet. Med ojämna mellanrum viskar de något i hörlurar genom väggen, frågor om framtid och kanske förutsägelser om undergång.

Farvash, Cash hypnosis

Strax bredvid konfronteras vi av en annan hemlighetsfull process, som i ett orientaliskt alkemiskt häxkök där oljor och dofter blandas. Farvashs Cash hypnosis är meditativt långsam och omständlig. Den beslöjade huvudpersonen, omgiven av glaskolvar, flaskor och lysande vätskor förbereder sig till en interaktiv scen där en villig besökare inbjuds att klättra uppför några gradänger, till ett slags önskebrunn. Minnen från Imamzadeh Saleh-moskén i Teheran flätas in i gestaltningen.

Helena Olsson, Time Waste

Helena Olssons Time Waste är en dansande badrumsstädning, kreativt koreograferad för att gjuta liv i ett av hemmets tråkigaste måsten till vardags. Tre dansare byter av varandra och uppfinningsrikedomen i rörelserna är stor.

Ytterligare två ”corners” tillkommer, av Kasra Alikhani och Cecilia Sterner. De verkar illustrera en utsaga, självklart och ganska enkelspårigt, något som vi redan på förhand vet problematiseringen kring.

Men: så bra att Lilith Perfomance Studio är tillbaka! tänker jag, när jag banar min väg ut genom trängseln.