Ernst Josephson – Konst, poesi och musik

Läs i Magasinet Konkret min recension från den 21 december 2023 om Waldemarsudddes utställning i Stockholm: Helhetsgrepp på Ernst Josephsons livsverk – Magasinet Konkret

Ernst Josephson, extatiska huvuden, konst, art, artist, konstnär, outsider art

Ernst Josephson, Extatiska huvuden, odaterad. Olja på trä. (Foto: Erik Cornelius / Nationalmuseum)

Porträtt av Jeanette Rubenson, 1883

Carl XII, odaterad tuschteckning

Ända sedan den franske konstnären Jean Dubuffet kring 1945 uppmärksammade konstnärer som skapade under sina sjukdomsperioder har så kallad sjukdomskonst mer eller mindre betraktats som något lite vid sidan om och annorlunda, som ”outsider art” eller rent av särlingskonst. Under senare år har dock ett allt större intresse suddat ut gränsen mellan det ”friska” och det ”sjuka”. Detta parallellt med större social och samhällelig acceptans av olika funktionsvariationer. Storartade konstnärskap har introducerats internationellt exempelvis på biennalerna i Venedig. För att nämna några: 2017 visades Judith Scotts från USA färgstarka kraftfulla textila skulpturala objekt, 2022 ställdes danska Louis Marcussens, med artistnamnet Ovartaci, fantasifyllda landskap ut, befolkade av symbolladdade djur och människolika figurer.

Utställningarna här hemma i år fortsätter i denna riktning. Karin Mamma Andersson och Tal R har hämtat inspiration från CF Hills sjukdomsteckningar på Malmö konstmuseum och Kulturen i Lund visar utställningen En annan värld – konst från Sankt Lars sjukhus med verk skapade av patienter intagna på Sankt Lars sjukhus. Samtidigt pågår Ernst Josephson. Konst, poesi och musik på Waldemarsudde i Stockholm. I ett helhetsgrepp flätas här för första gången Josephsons sjukdomskonst in i hans livsverk som fram tills nu behandlats separerade från varandra. Det som tidigare kallats sjukt vilar latent under det friska och tänjer dess gränser.

Ernst Josephson (1851–1906) växte upp i Stockholm i en judisk högborgerlig familj där kulturen var en bestående del av vardagen. I släkten fanns musiker, teaterfolk och det var självklart att barnen lärde sig spela piano, sjöng och skrev små texter och dikter. Ernst Josephson började på Konstakademien som 16-åring och under flera års studieresor runt om i Europa utvecklade han en virtuos teknik. Ambitionerna sattes då han 20 år gammal formulerade satsen ”Jag ska bli Rembrandt eller dö.” Han fängslades av dennes ljusbehandling och kolorit och kopierade flitigt även andra storheter som Tizian och Velazquez. Flera av dessa kopior ingår i utställningen.

Han känsliga begåvning skärpte blicken för andra människors sammansatta karaktärer. Som porträttmålare fångade han ett psykologiskt djup, stämningar, ambitioner och erfarenheter hos dem han hade framför staffliet, familjemedlemmar, mecenater, kollegor. Det känsliga porträttet av konstnärsvännen Carl Skånberg, med gröna och silvrigt gråa milda toner från en bakgrundsgobeläng, antyder inte de oppositionella tongångar som denna delade med Josephson. Tillsammans med andra kollegor och studiekamrater, som också fortbildade sig i Paris, kritiserade de den gammalmodiga undervisningen vid Konstakademien i Stockholm. Väl på hemmaplan bildades konstnärsgruppen Opponenterna 1886. Men när Josephson då inte var i Stockholm, valdes han inte till ordförande, något som sårade honom, han kände sig förbisedd. Målningen Falskspelaren eller En skandal i societeten från 1886 har tolkats som en skildring av denna händelse.

Falskspelaren (En skandal i societeten), ca 1886

 

Målat med skissartade och febrigt drivna penseldrag kontrasterar den den överdrivet genremässiga realismen i Spanska smeder, tillkommen på resa i Spanien några år tidigare. Han stannar vid realismen och intresserar sig föga för friluftsmåleri. Den drivna tekniken och realismen leder honom mot expressionism, i synnerhet när den psykiska hälsan sviktar.

Under sina så kallade vandringsår kommer Josephson sommaren 1887 till klippön Bréhat utanför Bretagne, tillsammans med kamraten Allan Österlind. Livet blir svårt för båda, pengarna räcker inte till. Men genom bekantskapen med Madame Depuis börjar de delta i spiritistiska seanser. Josephson rycks med alltmer, han slutar måla. Nu tillkommer diktsamlingen Svarta rosor och de så kallade andeprotokollen. Till slut drabbas han av en psykos med hallucinationer och hamnar på Ulleråkers hospital i Uppsala. Något år senare börjar han åter teckna och måla. Då släpps konventionerna och det han lärt sig används på ett helt nytt sätt. Färgpaletten klarnar, penselskriften flyger rytmiskt i sjok och figurernas proportioner förvrängs i nya perspektiv.

Ernst Josephson, Gåslisa, 1888-89

Näckenmotivet utgör en bro mellan hans tidigare och senare målningar. En första skiss gjordes redan 1878 och under vistelsen i Eggedal i Norge 1884 målar han till delar av målningen med en ung bondpojke som modell ute i det fria vid den brusande forsen. Det extatiska och hängivna transtillståndet hos Strömkarlen chockade samtiden när den visades. Man tog inte till sig manifestationen av esoterism, Josephsons upplevelse av en dold upphöjd sanning, och skrattade åt den förgyllda hardangerfelan (som dock visade Josephson kunskap om fiolen som instrument).  Prins Eugen köpte målningen på Josephsons första separatutställning 1893 och efter att Nationalmuseum tackade nej till en donation, fick den sin fasta plats i stora Salongen på Waldemarsudde.

Under sina spiritistiska seanser upplevde Josephson sig som medium. Han träffade fornnordiska gudar, historiska personer, Sveriges många kungar, musiker och vetenskapsmän. I sina teckningar möter vi dem alla. Swedenborg, Gustav Vasa och Drottning Christina med stor näsa och utsträckt arm till hälsning, iklädd vid hermelinmantel. Josephson var en skicklig tecknare, i de sena teckningarna driver han den elastiska linjen till stora böljande famntag kring detaljer, energi och kraft strömmar genom bilderna likt en osynlig ande. Inte sällan är teckningarna också kolorerade.

Utställningen och den digra katalogen presenterar även Ernst Josephsons dikter och musikskapande. Bakom diktsamlingarna Svarta rosor och Gula rosor hör vi traditionella pianostycken. Bildningstörst och storhetsvansinne kopplas samman men inget når den kvalité som bildkonsten.

Utställningens djuplodande helhetsgrepp över Ernst Josephsons konstnärskap ger vid handen att han både var i fas med sin samtids konstnärliga händelser och samtidigt banade en egen väg som gjorde att han ställde sig utanför. Det är inte tack vare frånvaron av impressionism och lätt friluftsmåleri som gör hans livsverk unikt utan de sena teckningarna. De inspirerar, stimulerar och utmanar fortfarande.

Kristina Maria Mezei

Dans i Göteborg – konst och opera

Det blev mycket dans när vi var i Göteborg dagarna före andra advent. Först Zheng Bos performance i Långsamhetens lov på Göteborgs konsthall och sedan In a Heartbeat på Operan.

Zheng Bo, Långsamhetens vällust. Dansarna Ina Dokmo, Ossi Niskala och Ingeborg Zackariassen i verket The Gardener som visas varje lördag på Göteborgs Konsthall. 

Zheng Bo, Märta mossa

Zheng Bo, som bor i Hong Kong, har tidigare gjort uppmärksammade verk med ekologisk och posthumanistisk inriktning. Mer precist: med fokus på förhållandet mellan människor och växter på jorden efter antropocen. Hans ambition att anknyta till det lokala där han framträder har på Göteborgs konsthall resulterat i Märta mossa.

Konsthallen doftar milt av skog och jord när vi kommer in. En stor matta av mossa ligger mitt på golvet. Mossornas skiftande gröna färger och varierande växtformer är valda efter en matta av Märta Måås-Fjetterström, Hästhagen från 1923, året då även Göteborgs konsthall slog upp sina portar. Mossan är varsamt plockad och installerad med hjälp av Botaniska trädgården. Det är lätt att se att den trivs, de små växterna sträcker på sig och bildar både långa smala trådar och mjuka kuddar.

En performance gestaltar samhörigheten och den holistiska synen på allt levande på jorden. Tre nakna dansare rör sig långsamt och försiktigt båda längs mönstrets linjer i mossmattan, de böjer sig ner som dragna av växternas kraft, sugs in i det gröna till liggande läge där de andas sakta och nästan svävande. En stilla försonande tystnad följer föreställningen. Estetik och etik flätas samman, historiskt förflutet och framtidstro brer ut sig.

Desto vildare är dansen i In a Heartbeat då Göteborgs Operans danskompani framför två verk, båda för första gången för svensk publik. Men det är inte Tom Weinbergers Waltz with the beast utan Hofesh Shechters Wild poetry som får mig att tappa andan. Inte för intet har han kallats en dansens rockstjärna.

Det hela börjar i folkloristisk anda men utvecklas mot auktoritär kollektivism där individen obönhörligt styrs in i rätta led. Om inte – ja då står hen övergiven och utsorterad. Allt detta i en vild dynamiskt bultande koreografi med snabba rörelsemönster och intrikat perfektion i dans. Omväxlande tumultartat kaos och regelrätta marschtakter – tillsammans med Shechters elektroniska musik, än atmosfäriskt lätt, än dundrande som hämtad ur krigsscener som emellanåt gör mig lätt illamående. Men allt som allt: en enastående slagkraftig och oförglömlig föreställning.

 

Sara-Vide Eriksson och Tilda Lovell på Bonniers Konsthall

Är naturen på väg mot en framtid utan människan? Är hon endast en tillfällig besökare, en inkräktare på nåder? Utställningens rubrik, ett citat från Tomas Tranströmer väcker farhågor. Något mörkt ställde sig vid våra sinnens fem trösklar utan att gå över dem.

Tilda Lovell, Fetish Remains

Sara-Vide Eriksson, The Percussionist

Svaren som formuleras av Sara-Vide Eriksson och Tilda Lovell ter sig olika. Platsen där de två konstnärerna verkar är Hälsingland, med inspiration från hälsingeskogarnas mystik och kraft, med myrar, sjöar, stränder, mossor och berg. Allt som på samma gång är organiskt levande och förmultnande, död. Växter, djur och insekter, ja och resterna efter dem, som lever eget liv.

Med ursinnig vilja sliter Sara-Vide Erikssons persona för att behålla sin människoexistens och skönhetsdrömmar. Ett virtuost måleri där illusionism och materialexperiment drivs sida vid sida, bygger på sinnesupplevelsernas direkthet förbi logiska resonemang. Måleriet övertygar om att viljeansträngningen krokar arm med stormande känslor, förtvivlan och blodig upprördhet.

Hästen medlar mellan natur och människa när världen håller på att avförtrollas. Vattnet sköljer över och drar ett större tidsperspektiv över nuet.

Tilda Lovell, The Oracle an Queen och Sara-Vide Eriksson, Supernatural Helper

Den explosiva motståndskraft mot naturens övertag som gestaltas av Sara-Vide Eriksson är i Tilda Lovells verk ett minne blott. Där har den vittrat ner till sand och benrester, dränerats på kraft. Med närgången intimitet (och bisarrt humor) formulerar hennes objekt, collage och projektioner – var för sig och som delar i en stor installation – ett tillstånd där människan endast finns kvar som spår och minnesfragment och som de hybridvarelser hon förvandlats till. Grymt och mäktigt men också skört och drömlikt på samma gång.

Uppfinningsrikedomen och det surrealistiska detaljarbetet frammanar föreställningar om svunna myter kring vatten och hav. Det förintande och det livgivande pulserar sida vid sida.

Tilda Lovell, Sandlands, detalj

Tilda Lovell, collageUppfinningsrikedomen och det surrealistiskt drivna detaljarbetet frammanar föreställningar om svunna myter kring vatten och hav. Det förintande och det livgivande pulserar sida vid sida.

Och nu då?

Vad händer sen – frågar jag mig yrvaken när jag lämnar det sandtäckta golvet i konsthallens stora sal. Konstnärernas verk fortsätter sin dialog kors och tvärs över mitt huvud i den utmärkta hängningen utanför. Men de ger oss inga alternativ mot framtiden.

Det jag tar med mig är den kraft och det mod som Sara-Vide Erikssons målningar bär fram och den kreativa fantasin och tron på drömmar som vibrerar i Tilda Lovells verk. Det gör mig orädd.

(Utställningen pågår till den 29 oktober 2023.)

Sara-Vide Eriksson, Målning 

Callot och Mahler

Jacques Callot,  konstnär och grafiker från Lothringen vid början av 1600-talet, inspirerade många senare gravörer och etsare. Han drivs av en känsla för det burleska och är orädd för det makabra. Det ger döden ofta plats i hans bilder. Den folksagolika berättelsen om en jägares begravning får honom att samla skogens djur till ett segertåg med sång, dans och musik.

Jag lyssnar på Gustav Mahlers första symfoni.  Inför tredje satsens begravningsmarsch letar jag fram Callots etsning.

Sent omsider njuter jag samtidigt av den sorgtyngda musiken och Callots lustiga bild. Lagom dissonans under slingrande lättsjungna melodier.

En jägares begravning, etsning av Jacques Callot

Plötsligt så händer det!

Afrang Nordlöf Malekian, installation, Plötsligt så händer det!

Afrang Nordlöf Malekian, Min lott

Hur mår den grafiska konsten i dag? När det numera kommer unga människor/konstnärer som inte haft tillgång till konsthögskolornas grafik-utbildningar och när tryckta bilder omger oss överallt i samhället och benämns som grafik. Var finns kunskap och var finns den historiska erfarenheten?

Ungefär samtidigt som Grafikens Hus får reda på att de inte kan vara kvar i Södertälje öppnas utställningen Plötsligt så händer det! Den utgör ett led i en rad samarbeten mellan Statens konstråd och Grafikens Hus. Det är även rubriken för Afrang Nordlöf Malekians utställning hos Statens konstråd på Skeppsholmen. Han utgår från konstrådets rika grafiska samling och bygger på med egna erfarenheter.

Samtalspanelen: Afrang Nordlöf Malekian, residenskonstnär, Maria Mpoyi, konstnär, Ulla Wennberg, grafiker, Annika Gunnarsson, intendent Teckningar och grafik Moderna Musett, Henrik Orrje, chef Statens konstråd

I anslutning till vernissagen ordnades ett samtal om grafikens roll i samhället i dag. Med korta återblickar och utblickar mot vad dagens konstnärer gör. Ett samtal vars dryga timme knappt räckte till att belysa läget, lyfta problemen och än mindre att tränga djupare i dem och försöka blicka framåt. Temat torde behöva en endags seminarium. Med tanke på den uppslutning som mötet fick finns nog anledning att sätta igång med planeringen av det.

Martin Wickström, Lilla björk II, 2023. GSA Gallery

Förutom att träffa gamla trevliga bekanta och vänner hann jag även med en fin utställningsrunda innan sista tåget gick till Malmö: till gallerierna på Hudiksvallsgatan och Konstakademin. En underbar sensommardag blev det.

Anastasia Ax, Settlers, installation. Konstakademin

Lovisa Ringborg, Skulptur och foto ur The Living Room, 2023. Cecilia Hillström Gallery

Lovisa Ringborg, objekt

Myllrande vernissagekväll i Malmö

Båstadsgatan i Malmö fylldes av ett vimmel när de fyra gallerierna där hade vernissagekväll i fredags den 1 september. Vänner, kollegor, nyfikna eller insatta konstälskare och förbipasserande pratade i mun på varandra med ett glas i handen i den ljumma kvällen.

Gabriel Bohm Calles på Galleri CC levandegör två gripande och tragiska människoöden i två filmer där hans dansperformence på platser där dessa levde berör mig starkt. Etos och patos sammanflätas i både  deras liv och i performencerna. Ockultation är verkets titel, ordet syftar på när en himlakropp täcker en annan med sin skugga och för vårt iakttagande blick tillintetgör den andre.

Gabriel Blom Calles, Helgad, film om farbrodern Helge Calles

Den åländska författaren Ami Blomqvist och konstnärens farbror Helge Calles levde med en gudstro och längtan efter högre sanning, från vardagens grubblande och skuldkänslor till existentiella och för Helge Calles del självförintande identitetsupplösande hänryckning.

I SPARK:s galleri (Samverkans plattform för arkitektur och konst) lite längre bort hänger 15 pappersark med korta och koncisa formuleringar där inbjudna unga svenska arkitektkontor hittar ledord för sin verksamhet. Med förhoppningen om att skapa debatter i ett ytligt och polariserad arkitekturklimat. Under utställningstiden kommer att ordnas samtal och diskussionskvällar.

Astrid Svangren, Erfarenhet och glömska, installation pÅ Molekyl gallery

Den som stiger in i Molekyl gallery träder in i ett konstnärligt gestaltat rum. Gardiner, tygsjok i olika kvaliteter hänger från taket och golvet täcks av utspritt trädgårdsavfall, jordsmulor och skräp. I det inre rummet hittar vi två svarta tavlor med ristade och lätt påstrukna färger på plexiunderlag. Det efemära och subtila andas tillfällighet och flyktighet. Några omsorgsfullt tillverkade pappersblommor och färgade tygband längs väggen får mig att associera till bättre tider som rådde innan förfallet och oredan tagit vid.

Information om konstnären eller verket förblir en hemlighet om en inte är påläst eller bekant med Astrid Svangren – en av galleriets mer ofta förekommande konstnärer. Aktuell just nu även hos Anna Bohman i Stockholm.

Det är en fullträff att vernissagedagen samordnas mellan dessa gallerier. Utställningarna pågår till 1 oktober.

 

“A rose is a rose is a rose.”

Mer om rosor:

Sommarläsning: Ett praktverk om rosor – Magasinet Konkret

Sommaren tog ett abrupt slut, trodde vi när stormen Hans drog in över Sverige. Men rosorna gillade att få mycket vatten. Nu växer höstknopparna till sig, åtminstone på dem som remonterar – om du nu inte har en ros som blommar kontinuerligt. Sådana har jag lite svårt att hitta. Jag letar och letar.

Rosarvet i Naionella genbanken är en ypperlig läsning och där får jag uppslaget att hitta en ‘Mrs John Lang’ eller ‘Mormorsrosen’ som den också kallas.

‘Mrs. John Lang’

 

Rosor inför sommarsolståndet

Så vackert och ljuvligt det kan vara här i livet! Snart är det som ljusast denna torra sommar. Men rosorna gillar värme och får de vatten så blommar de. Färgerna lockar bin och fjärilar.

En rundvandring i trädgården i Vitaby på Österlen är en njutning av dofter och skönhet. En del rosor är gamla, andra just tagit fart efter att ha varit sticklingar, och åter andra har fått flytta, när någon vän inte längre ville ha den eller när jag själv fått flytta.

Och det är bara början. En omgång kommer senare och några remonterar. Här nedan ett litet smakprov.

Alchemyste tittar fram

Wrams Gunnarstorp, Whisky och New Dawn, ännu inte i blom

Maigold, stor buske

Gros Choux d’Hollande

Alchemyste

 

Ros i gamla kryddlandet, undrar vad den heter

Duchesse de Montebello

Trier

Västeråsrosen, ev. Minette

Whisky Mac, hög

Rosa mundi, polkagrisros